Capacitaire haalbaarheid

coalitieVoor wie er belang aan hecht, het evaluatierapport van het college over de afgelopen 14 maanden is gereed en kunt U hier lezen. Op 4 maart zal de raad formeel besluiten dat zij er kennis van heeft genomen.

Voor het geval U nog twijfelde, het college vindt dat zij zich keurig heeft gehouden aan de plannen die zij 14 maanden daarvoor formuleerde.

Aangezien bij de formulering ervan eerst overleg is gevoerd met de ambtelijke organisatie (die de plannen moet uitvoeren) zal dat geen verbazing wekken.

Wat ik ooit heb omschreven als “passen op de winkel” wordt in maar liefst 22 pagina’s uit de doeken gedaan.

Dit soort evaluatierapporten heeft natuurlijk een hoog “slager die zijn eigen vlees keurt” gehalte en de waarde ervan kan makkelijk worden overschat.

Niettemin toch een prijs voor de mooiste zin in het rapport. Ik citeer letterlijk.

Door temporisering van de uitvoering is aansluiting gezocht bij de financiële en capacitaire haalbaarheid en de complexiteit van het werken in de buitenruimte.

Wat bedoelt men hier eigenlijk te zeggen?

Volgens mij wil men hier zeggen dat men het onderhoud van de buitenruimte nog verder naar beneden heeft geschroefd omdat de daarvoor benodigde middelen ontbreken. (aansluiting zoeken bij de financiële haalbaarheid)

brug-2Dat temporiseren is volgens mij al jaren aan de gang en valt dus niet alleen het huidige college aan te rekenen.

Bij de vorige programmabegroting was er al een tekort begroot van 5 miljoen in de komende 10 jaar.

Zodat verder temporiseren uiteindelijke geen optie meer zal zijn en we moeten kiezen tussen geen onderhoud meer plegen, of ergens 5 miljoen vandaan zien te halen.

Het begrip capacitaire (mooi woord dat ik nog niet kende) haalbaarheid, staat er volgens mij voor de sier bij, met als doel de onleesbaarheid van het geheel te verhogen.

Volgens mij wordt (als het gaat om onderhoud) alles ingehuurd en is er “in de markt” voldoende capaciteit aanwezig om onderhoud te kunnen plegen.

En tot slot de complexiteit van het werken in de buitenruimte. Wat daar nu weer zo complex aan is, is me ook niet duidelijk, maar het staat natuurlijk lekker interessant.

Auteur: Pim

Hoe lang blijft een democratie nog een democratie, als alleen het recht van de sterkste geldt?

15 gedachten over “Capacitaire haalbaarheid”

  1. Een lege politieke zin. Ik zou gewoon hebben opgeschreven “Na de wisseling van het college kwam het huidige college er achter dat, ondanks de mooie verhalen over onderhoudsplannen die op orde waren, dit geenszins het geval is. Het gevolg is dat de potten leger waren dan verwacht. Om niet in de financiele problemen te komen zal het nodig zijn om sommig onderhoud over meerdere jaren te verdelen, hetgeen zou kunnen leiden tot onderhoudsachterstand. Natuurlijk heeft dit helemaal niet onze voorkeur maar aangezien door het vorige college van CDA, Nieuw Enkhuizen en VVD-D66 nooit gewerkt is naar stabiele staat van onderhoud rest ons geen andere optie. Het meerjarenonderhoudsplan zal hierop moeten worden aangepast.”. Ja, dat is langer, maar wel zo eerlijk.

    Like

        1. Of het verhullen is weet ik niet, want dat is vooral jouw achterdochtige karakter. Laten we zeggen dat ze allemaal moeite hebben met simpele taal gebruiken. Het valt me wel op dat je niet op mijn duiding zelf ingaat, maar in deze verkiezingsfase kun je beter een gemeenschappelijke vijand “al die anderen” schetsen natuurlijk 😛

          Like

          1. Het is dus niet verhullen (want het gebruik van dat woord is een bewijs voor mijn achterdochtige karakter) maar meer een kwestie van moeite hebben met simpele taal. Mooi politiek correct eufemisme, waarmee je het gebruik van nodeloos ingewikkelde taal probeert te vergoelijken.

            Voor de duiding zoals jij het noemt gebruik ik één zin. “Dat temporiseren is volgens mij al jaren aan de gang en valt dus niet alleen het huidige college aan te rekenen.”

            Je hebt wat meer woorden nodig omdat je graag de nadruk wilt leggen op iets wat beter in je politieke straatje past.

            Like

            1. Jij zult weten dat “Dat temporiseren is volgens mij al jaren aan de gang en valt dus niet alleen het huidige college aan te rekenen.” een zeer politieke manier is om te zeggen dat het vorige college er een potje van heeft gemaakt qua onderhoud.

              Like

              1. Het vorige college schuift (net als het huidige) de problemen voor zich uit waardoor er op termijn problemen zullen ontstaan voor wat betreft het onderhoud van de stad. Onderhoud is in mijn ogen een van de primaire functies van een stadsbestuur.

                Maar toekomstig onderhoud veilig stellen is natuurlijk niet zo opwindend als je storten op de belevingseconomie en je te verdiepen in de mogelijkheden voor het organiseren van evenementen.

                Verder wil ik met nadruk verklaren dat het Christian Bokhove was die me er van bewust maakte dat er (op termijn) iets mis was met het onderhoud van de stad.

                Like

                1. Ik heb begrepen dat er gewerkt wordt aan nieuwe onderhoudsplannen; die van CITE liepen ook al af. Maar eerlijk is eerlijk, het college stuurde mij er geen brief over. Een probleem is het, en ik hoop dat er serieus aan gewerkt wordt. Waar jij de wijsheid vandaan haalt dat problemen vooruit worden geschoven… Voorlopig ben je iig een welkome apologeet voor diegenen die het probleem veroorzaakten. Die laatste zin vind ik dan wel weer groots van je; ze zijn nog na te lezen he, http://m0n0polie.wordpress.com/

                  Like

                    1. Jammer dat je dat blog niet meer bijhoudt. Heb het niet goed gevolg omdat ik van april tot oktober 2013 eigenlijk alleen maar bezig ben geweest te herstellen van een tiental operaties. Beetje lullig excuus natuurlijk, maar toch.

                      Like

                  1. Dat van die apologeet is natuurlijk weer overdreven.

                    Het probleem heb je duidelijk op de kaart gezet, maar ook het huidige college heeft in mijn ogen geen vergaande de maatregelen genomen om het tekort onder controle te brengen.
                    Logisch, er zijn verkiezingen en dan ga je niet nog eens extra bezuinigingen opleggen.

                    Ook Noorman heeft tijdens de laatste beschouwingen een duidelijke waarschuwing afgegeven.

                    Als in de politiek gebruikelijk “wacht” men op het moment dat men iemand anders de schuld van de bezuinigingen kan geven.

                    Dat zal de rijksoverheid zijn als resultaat van de voorgenomen transities in het sociale domein.

                    Like

  2. Wat jammer, dat blijkbaar niemand van de samenstellers van het evaluatierapport nog een vergeeld exemplaar van de gedichten van Martinus Nijhoff (1894-1953) op de plank had staan. Zo ja, dan had een andere titel meer voor de hand en wellicht dichter bij de waarheid gelegen: ‘Lees maar, er staat niet wat er staat’.

    Maar de gemeentelijk website produceert meer mooi proza, dat onmiddellijk uitnodigt voor een potje zinsontleden.

    POLITIEK CAFÉ

    1. Woensdagmiddag 5 maart komen kandidaten voor de raadsverkiezingen van Enkhuizen naar Overvest.
    Toch niet allemaal mag ik hopen? Afgaande op de aantallen op mijn stembiljet zal Overvest te klein zijn. En gaan ze ook allemaal wat zeggen?

    2. Bereid u goed voor op de komende verkiezingen door:
    Met het rode potlood in de hand…

    2a. Kennis te nemen van de verschillende partijopvattingen m.b.t. de zorg;
    Snel nog even alle partijprogramma’s en/of websites doorploegen? Nee, misschien komt de gemeentelijke verkiezingskrant nog wel net op tijd in de bus. 150 woorden per partij: moet kunnen!

    2b. Uw kritische vragen voor te leggen;
    Zoals deze: Wat gaat u doen om te voorkomen, dat Overvest gesloten moet worden? (O, u gaat zich hard maken. Dank u. Heel fijn.)

    2c. Met de raadsleden in debat te gaan;
    Ja maar nee maar ja maar nee maar ja maar nee maar ja maar nee en dan ik weer…

    3. Onder leiding van de voorzitter Guido Lamm…
    Guido Wie? Op 21 december 1948 in Hengelo geboren, na militaire dienst verpleegkundige, volgde opleidingen in het algemeen ziekenhuis en psychiatrie. Studeert management, vanaf 1980 leidinggevende functies in de gezondheidszorg en verpleeghuizen. Stopt op 62 jarige leeftijd met werken, begint een ‘zangcarrière’. Treedt op in Alzheimercafe’s en instellingen in de gezondheidszorg. Die Guido dus.

    3a. … zal een openhartig gesprek plaats vinden tussen u en de kandidaat-raadsleden.
    Openhartig? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Raadsleden die uit de kast komen? Die bekennen dat ze het eigenlijk ook niet weten? Dat ze gedwongen zijn?

    4. Iedereen die zich betrokken voelt bij de toekomstige ontwikkelingen in de ouderenzorg is welkom.
    En wie zich betrokken voelt bij andere toekomstige ontwikkelingen? Thuisblijven maar? Paljas lezen?

    5. U bent van harte welkom bij deze informatieve middag op woensdag 5 maart van 14.30 uur tot 16.30 uur. De koffie staat klaar!
    Als dit politiek is, ben ik benieuwd naar het café.

    Like

Reageer !