Antwoord krijgen.

Aanstaande maandag vergadert de commissie BOFS over het uitvoeringsprogramma van de gemeente.

Enkhuizen is niet de enige gemeente die daarover vergadert. In Stede Broec en in Drechterland doet men in maart hetzelfde.

Zo’n uitvoeringsprogramma wordt na elke verkiezing opgesteld en heet meestal CUP (College UitvoeringsProgramma). Zo’n “CUP” bevat de zaken die men tot de volgende verkiezing wil proberen te realiseren, inclusief de kosten die daar mee gepaard gaan.

Omdat de uitvoering van die plannen berust bij één ambtelijke organisatie (SED) is er tussen de diverse college’s overlegd over het zoveel mogelijk tegelijkertijd uitvoeren van gelijksoortige onderdelen van die plannen. Om zodoende kosten te besparen.

Gezien de tijdsduur van dat overleg ben ik bang, dat de kosten van dat overleg gelijk zijn aan de besparingen die er (als gevolg van dat overleg) zijn bereikt.

Omdat in Enkhuizen het uitvoeringsprogramma niet het resultaat is van coalitieoverleg, (maar van een raadsbreed akkoord) hanteert men in Enkhuizen de afkorting UP i.p.v. CUP.

RUP (Raadsbreed UitvoeringsProgramma) zou (wat mij betreft) logischer zijn geweest, maar dan loop je weer het risico, dat men dat associeert met “RUPsje nooit genoeg”. De kosten voor het eerste jaar (2019) liegen er namelijk niet om. Bijna € 685.000,-

Iedere gemeente kent zijn eigen invulling van de plannen, maar wat me opviel was, dat Enkhuizen geld had uitgetrokken voor iets, waar ze in Drechterland en StedeBroec geen geld aan willen uitgeven. Namelijk, aan het “inzicht in de bestuurlijke toekomst van hun gemeente”. Kosten van zo’n onderzoek € 30.000,- .

Aan dat inzicht (lees onderzoek naar de mogelijkheid van een fusie) bestaat geen enkele behoefte bij de twee andere twee gemeenten. Volkomen begrijpelijk, want waarom zou je een fusie overwegen, zolang Enkhuizen (per hoofd van de bevolking) nu al de hoogste bijdrage levert aan de kosten van het SED.

Zo betaalt Enkhuizen (met volledig instemming van alle Enkhuizer partijen) al acht ton meer aan het “SED organisatie ontwikkelingsplan”, dan men (op grond van het aantal inwoners) zou mogen verwachten.

Gegeven het feit, dat men in Stede Broec, noch in Drechterland belangstelling heeft voor een gemeentelijke fusie, waarom zou je dan nog € 30.000,- uitgeven om inzicht te krijgen in iets wat toch niet tot de mogelijkheden behoort.

Maar ik neem aan, dat we daar maandag antwoord op zullen krijgen.

Auteur: Pim

Als blogger druk bezig met de Paljas Projecten, zoals Pim's Prietpraat en Gedupeerden.*

2 gedachten over “Antwoord krijgen.”

  1. Als de fusiegemeente willen besparen zullen ze eerst die Sed organisatie eerst flink op moeten schonen door eerst het ongekwaliseerde ambtelijke bezetting moeten vervangen door gekwalifiseerde mensen. En ik weet uit eigen ervaring waar ik het over heb. Maar deze reactie laat niet toe om mijn stelling hier uiteen te zetten

    1. Interessant, je opvatting dat de SED organisatie beter had kunnen worden opgeschoond, dan er een 13 miljoen kostend Organisatie Ontwikkeling Plan op los te laten was ook de mening van voormalig SP wethouder Olierook. Hoewel hij er ook een column over schreef heeft de SP er nooit een verkiezingsitem van durven maken.

      De gang van zaken staat overigens perfect beschreven in het Peter Principe, dat ik hier al vaker heb besproken.

      Zodra het duidelijk is dat iemand (binnen de organisatie) zijn incompetentieniveau heeft bereikt, wordt hij zijdelings gepromoveerd in een functie waarin hij weinig kwaad kan en wordt er iemand aangesteld die wel competent is.
      Een zijdelinkse promotie resulteert in een laterale arabesk. Een nutteloos maar decoratief element van de organisatie.

Reageer !

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s