Pim's Prietpraat

Bemoeienissen van een buitenstaander

Ontknoping

rechterVandaag over drie weken is de zittingsdag van mijn procedure tegen de gemeente. De voorliggende rechtsvraag is: Heeft de gemeente jegens  mij onrechtmatig gehandeld door mij documenten te onthouden, die ze mij (krachtens de Wet Openbaarheid Bestuur) ter inzage had moeten geven?

De gemeente betwist dat. Zij beweert, dat de door mij gevraagde documenten niet zijn uitgemaakt, dus niet bestaan en daarom ook niet ter inzage kunnen worden gegeven.

De vraag is nu: Hoe geloofwaardig is het, dat ambtenaren, die betalingsafspraken maken met derden, die afspraken niet schriftelijk vastleggen ten behoeve van hun superieuren, de politiek verantwoordelijke wethouder?

Ik acht dat volstrekt ongeloofwaardig en daarmee de kans groot, dat de rechter mijn eis zal inwilligen en de gemeente zal opdragen de gevraagde documenten alsnog ter inzage te geven.

Ik heb het eerder al eens omschreven als een kat en muis spel, waarbij het niet helemaal duidelijk is wie de kat en wie de muis is.

Is de lokale overheid de kat die alles naar zijn hand kan zetten en maak ik, als onbeduidende burger, geen schijn van kans tegen deze samengebalde macht?

Of ben ik de kat, die geholpen door een onafhankelijke en onpartijdige rechter, al die wanhopige leugens waarmee de overheid zich uit de zelfgecreëerde misère probeert te redden, heeft weten te ontmaskeren?

Dat de overheid liegt wanneer haar dat beter uitkomt is een feit. Dat zij in deze kwestie op meerdere punten heeft gelogen is evenzeer een feit. Maar de vraag is nu: Loog zij ook, toen ze beweerde niet te beschikken over de door mij gevraagde documenten?

Hoewel onze lokale politici bevoegd zijn een dergelijke vraag te beantwoorden, zijn ze te laf om het te doen. Vandaar, dat ik haar heb voorgelegd aan een onafhankelijke (en naar ik hoop ook onpartijdige) rechter, die, mocht hij dat noodzakelijk vinden, getuigen onder ede kan verhoren.

Kortom, geleidelijk aan naderen we de ontknoping in dit geschil en daarmee ook de afsluiting van mijn blog.

juli 13, 2017 Posted by | WOB | 1 reactie