Eerder het tegenovergestelde.

509215_IMG_1798Op verzoek van raadslid Snoek (SP) is een herbestemmingsonderzoek toegevoegd aan de stukken die betrekking hebben op de aankoop van de Rabobank.

Dat herbestemmingsonderzoek blijkt te zijn gedaan voor wat betreft de Waag, het voormalige weeshuis (thans administratiekantoor in de Westerstraat), de naastgelegen RK kerk en de lokatie Bierkade.

Opvallend genoeg ontbreekt een herbestemmingsonderzoek naar het voormalige ziekenhuis in de Vijzelstraat, maar zolang de gemeente blijft volharden in haar standpunt dat de Nijs daar een sociaal medisch centrum moeten inrichten is dat wel te begrijpen.

Het zou een ondermijning zijn van de juridische positie die je t.o.v. de Nijs inneemt.

Die herinrichtingsplannen zien er zondermeer alleraardigst uit, maar wat heeft de verbouwing van het voormalige weeshuis aan de Westerstraat tot een zorgappartementencomplex eigenlijk te maken met de aanschaf van de Rabobank? En waarom laat de gemeente een herbestemmingsonderzoek doen naar een gebouw (de RK kerk) dat niet haar eigendom is?

Maar wat nog meer vraagtekens oproept is dat de opbrengst van de vrijkomende kantoren ten goede komt aan het SED. Voor wat betreft het pand aan de Westerstraat (voormalig weeshuis) zegt het raadsbesluit het volgende:

De financiële effecten van het afstoten van het pand Westerstraat 111 (Administratiekantoor) zullen pas in financiële verzilverd worden nadat de verkoop feitelijk heeft plaatsgehad. Voor uw informatie: het pand heeft op dit moment geen boekwaarde.

Maar als ik de gegeven toelichting goed begrijp, dan valt er helemaal niets te verzilveren omdat de opbrengst ten goede zal komen aan de SED organisatie.

Hetzelfde geldt in feite ook voor het stadskantoor. Ook de opbrengst daarvan komt ten goede aan de SED organisatie. Het zal allemaal wel voortvloeien uit besluiten die de raad eerder heeft genomen, maar was zij zich (toen zij die besluiten nam) ook bewust van de gevolgen van die besluiten?

Er is in de loop der jaren nogal wat geld gestoken in het opbouwen (en huisvesten) van een nieuwe ambtelijke organisatie. Alleen al de introductie van lean-management heeft meer dan een miljoen gekost voor de drie gemeenten. Uiteraard onder het mom van besparingen die al die investeringen zouden opleveren, maar een overzicht van investeringen en besparingen ontbreekt.

Voor wat de huisvesting betreft, de gemeente Enkhuizen geeft de opbrengst (zijnde de nu nog onbekende marktwaarde) van de Westerstraat en Hoogstraat op als zijnde haar bijdrage aan een nog te realiseren nieuwbouw.

Niet lang geleden heeft de gemeente zich voor tienduizenden euro’s een vastgoedbeleid aangeschaft. Ik kan niet zeggen dat de gemeentelijke escapades op de onroerendgoedmarkt daardoor inzichtelijker zijn geworden. Eerder het tegenovergestelde.

Advertenties

Auteur: Pim

Als blogger druk bezig met de Paljas Projecten, zoals Pim's Prietpraat en Gedupeerden.*

3 gedachten over “Eerder het tegenovergestelde.”

    1. Laten we het niet erger maken dan het is. Enkhuizen is niet failliet en voor dat zou kunnen gebeuren grijpt de provincie in.

      Maar in vergelijking met de overige SED gemeenten glijdt Enkhuizen (in financieel opzicht) wel steeds verder af en kunnen we wel geld uitblijven geven aan allerlei ambitieuze plannen, maar wordt tegelijkertijd de mogelijkheid om die plannen ook daadwerkelijk te realiseren steeds geringer.

      Al geruime tijd zijn de jaarlijkse uitgaven hoger dan de jaarlijkse inkomsten. Er wordt elk jaar weliswaar een sluitende begroting gepresenteerd, maar dat lukt alleen door een jaarlijkse greep in de reserves,

Reageer !

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s