Doorvergaderen

Wat ik eerder de Beemster variant noemt, het in tact laten van de bestaande bestuursstructuur en gelijktijdig samenvoegen van ambtelijke organisaties is uiteraard niet in de Beemster uitgevonden.

Het is vandaag de dag kennelijk hét middel voor politici en bestuurders om de eigen werkgelegenheid op peil te houden.

Ook Wassenaar en Voorschoten  doen het, getuige deze link.

Ongetwijfeld ook na een gedegen onderzoek van een externe deskundige, zoals dat ook bij het SED het geval was.

Sterker nog, ik denk dat de keuze van het adviesbureau tevens bepalend is voor de uitkomst van je onderzoek. Die passen hier en daar de tekst een beetje aan je aan en hoppa dan is er weer een oplossing voor een uniek probleem.

Geen rechtstreeks verband, maar toch leuk om te lezen is de bijdrage van Meindert Fennema (emeritus hoogleraar politieke theorie) in de Volkskrant die de uitwassen op bestuurdersniveau relateert aan Paars 2 en verwacht dat daar onder Paars 3 geen verandering in zal komen.

Ik heb begrepen dat nog voor het einde van het jaar de raadslieden een principebesluit zullen moeten nemen en vanaf dat moment is er geen weg meer terug.

Waar de colleges van de drie gemeenten anderhalf jaar de tijd nemen om te wikken en te wegen, krijgt het volk (althans degenen die zeggen dat ze het volk vertegenwoordigen) 14 dagen de tijd om ja te zeggen. Want een andere keuze is er niet.

Eigenlijk is zo’n behandeling een volksvertegenwoordiging onwaardig, maar ik heb niet de indruk dat de plucheklevers in de SED gemeenten in opstand zullen komen. Zij prijzen zichzelf gelukkig dat ze nog jaren op dezelfde voet kunnen blijven doorvergaderen.

Advertenties

Auteur: Pim

Als blogger druk bezig met de Paljas Projecten, zoals Pim's Prietpraat en Gedupeerden.*

5 gedachten over “Doorvergaderen”

  1. ik ga er vanuit dat men woord houdt. Zou iig wel zo moeten en ook verfrissend zijn 🙂
    je hebt met 3 raden te maken en lijkt mij stug dat je het überhaupt zou proberen om dan de spelregels tussen neus en lippen te veranderen, daar komen ze gewoon niet mee weg.
    Dit is wat is toegezegd en zo hoort het dan ook te gaan.
    Daarbij heeft het principebesluit zoals ik het heb begrepen als doel om de opdracht te verlenen verder te werken aan het ‘ontwerp’ met betrekking tot de uitwerking.

    1. Stella, op basis van de spaarzame informatie die beschikbaar is ga ik er van uit dat het onderzoek betrekking heeft op het samenvoegen van de diverse ambtelijke diensten en de problemen die daarbij te verwachten zijn.

      De opdracht zal niet inhouden samenvoeging van de bestuursorganen. Die blijven (zo heb ik begrepen) voorlopig buiten schot en dat zal pas onderzocht worden als gebleken is dat de samenvoeging van de ambtelijke diensten weer allerlei competentie vraagstukken aan het licht gebracht hebben, waar men nu gemakshalve maar even aan voorbij gaat.

      Als je principebesluit niet de opdracht bevat de wenselijkheid van een fusie te onderzoeken, dat heeft het onderzoek maar één uitkomst en heb je feitelijk geen andere keuze dan doorgaan op de ingeslagen weg.

  2. Correctie. In decemberkomt er een voorstel voor een
    ‘principebesluit. Bij aannemen door alle 3 de gemeenteraden(voorwaarde) volgt verdere uitwerking etc met in juni 2013 dan het voorstel voor het ‘finale’ besluit oftewel dan is het go/no go moment.
    MAW: in juni wordt in feite pas de knoop doorgehakt mits alle 3 de raden in december akkoord gaan met verdere uitwerking.

Reageer !

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s