Huisvuil

De inzameling van huisvuil in West Friesland gebeurt op verzoek van de gemeenten door Holland Collect, die gezamenlijk eigendom is van de aangesloten gemeenten.

Holland Collect factureert dus de  gemeenten, de gemeenten factureren hun inwoners.

Er van uitgaande dat alle tarieven van Holland Collect voor elke gemeente gelijk zijn, zou je mogen verwachten dat de tarieven die gemeenten  hun inwoners in rekening brengen ook gelijk zijn.

Dat blijkt echter niet het geval.

Zo rekent bijvoorbeeld StedeBroec voor een meerpersoonshuishouden € 279,96 per jaar (ze letten daar ook op de kleintjes, dus geen € 280.- ), terwijl dat in Enkhuizen € 334,50 moet kosten.

Merkwaardig, waarom moet een inwoner van Enkhuizen $ 54,54 meer betalen voor een door Holland Collect geleverde dienst dan een inwoner van StedeBroec?

Het antwoord ligt misschien besloten in het feit, dat Enkhuizen (zonder het op de factuur te vermelden) 50% van de kosten van de (ingehuurde) veegdienst  doorberekend via het huisvuil tarief. De overige 50% wordt binnengehaald door een toeslag op de rioolheffing.

De volgende vraag dringt zich op. Sinds wanneer hoef je op een factuur niet langer de diensten te vermelden die je levert in ruil voor een (hogere) betaling?

Mag je, als je ergens geld tekort te komt een hogere betaling eisen, zonder te vermelden waarom je die hogere betaling eist?

Het inhuren van veegwagens is uiteraard noodzakelijk sinds het afstoten van de buitendienst door de gemeente Enkhuizen. Dat zou aanzienlijke besparingen opleveren volgens wethouder Franx. Vooraf geschat op 250.000 euro per jaar meen ik, maar achteraf heeft men nooit kunnen waarmaken dat die besparing ook daadwerkelijk is gerealiseerd.

Sterker nog, de kennelijk noodzakelijk  om een toeslag op het huisvuiltarief en de rioolheffing te berekenen wijst er op, dat die besparingen aanzienlijk minder zijn geweest dan men eerst heeft voorgesteld.

Dat zou een zorgelijke uitkomst zijn, want we staan aan de vooravond van een hele nieuwe reeks bezuinigingen.

Eerder schreef ik hier al over het feit dat de gemeenten overzichten produceert afhankelijk van hetgeen men wil aantonen. De bedoeling van een gemeentelijke administratie lijkt me, dat je de kosten van zaken helder in beeld brengt, maar hier lijkt het me, dat men de werkelijke kosten zo veel mogelijk wil verdoezelen.

Auteur: Pim

Hoe lang blijft een democratie nog een democratie, als alleen het recht van de sterkste geldt?

5 gedachten over “Huisvuil”

  1. Tja… dit enkele voorbeeld van de veegdienst geeft volgens mij al aan dat er met het afstoten van de buitendienst geen besparing gerealiseerd kan zijn. Het is namelijk dezelfde persoon (ik gun het hem hoor!) die eerst in loondienst van de gemeente was met exact dezelfde veegwagen die eerst eigendom was van de gemeente. En iemand die als ondernemer ondernemersrisico loopt en zichzelf moet verzekeren tegen allerlei zaken en zijn onderhoud en afschrijving op zijn materiaal moet doorberekenen doet en kan dat echt niet goedkoper dan in een situatie van “eigen beheer”. En over dat “vernieuwde” ophalen door Holland Collect: dezelfde vuilniswagen komt langs (met waarschijnlijk dezelfde mensen erop) die exact dezelfde route rijdt, echter hoeven ze nu maar 1 keer te stoppen bij ons op de Oude Gracht in plaats van 6 keer. Het gaat HC niet om de lastige bereikbaarheid van het vuil, het is puur een efficiency-kwestie die tijd bespaart in het voordeel van HC. Tarief kan dus omlaag!

    Like

  2. Enkhuizen schrijft zaken aan die heffing toe die anderen er niet aan toe schrijven. Het is in de commissie al aan de orde geweest, en ook door enkelen in de afgelopen werkvergaderingen over bezuinigingen aan de orde gesteld.
    Het systeem van toeschrijving van kosten aan zaken, wat bijvoorbeeld ook bij havens speelt, is nog wel eens discutabel.

    Like

    1. Hans,de vraag is natuurlijk hoe vrij je daar in bent. Ik begrijp best dat zo’n veegwagen betaald moet worden, maar mag je de kosten ervan wegfrommelen op een post die daar niet voor in het leven is geroepen.

      Het laatste wat je als gemeente wilt (lijkt me) is een nieuwe reeks rechtszaken, die je allemaal verliest omdat de wet niet toestaat dat je het zo doet.

      Dat deze systematiek aan de orde is geweest tijdens een de besloten werkvergadering geloof ik graag, maar zover ik weet heeft geen partij daarover tot nu toe verslag van gedaan en tasten we dus allemaal in het duister over hetgeen daar besproken is.

      Like

      1. Nee, openbare vergadering. Het is aan bod gekomen bij belastingnota, en lag ten grondslag aan het terugdraaien van de navenante stijging van afvl.stoffenheffing. Zie vergadering van 7/12 en cie daarvoor. Daar is ook de belastingnota te vinden, in bijlage 1 en 2 resp. berekening 2010 en 2011 (http://www.enkhuizen.nl/ris/websites/common/download.asp?PropID=13883). In tegenstelling tot wat morgen in NHD komt (http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article6759041.ece/%E2%80%99Afvalheffing-Enkhuizen-kan-lang-niet-toe%E2%80%99-) kan het nu prima uit, waarbij 33% vegen wordt toegerekend. Overigens denk ik ook dat dit bedrag NU hoger is dan het vroeger was met onze eigen dienst. Het college weigert schijnbaar een onderbouwing te geven, want ondanks tientallen keren vragen -ook door Hans Langbroek- nog steeds niets gezien. Mocht iemand die daar wat aan kan doen, dit nu lezen: graag!

        Like

  3. In de Wet milieubeheer staat dat het tarief voor gemeentelijke heffingen niet hoger mag zijn dan de gemaakte kosten. Met andere woorden de kostendekkendheid van de heffing mag niet boven de 100% uitkomen.

    Like

Reageer !

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s